Een pleidooi voor ander onderwijs
Donderdagavond 23 februari komt Hoogleraar Filosofie van gedragswetenschappen Jan Bransen naar het Filosofisch Café Dronten, een initiatief van Odd Fellows Dronten. Deze avond staat centraal wat er aan het onderwijs moet veranderen om aan te sluiten bij hoe mensen leren. Bransen maakt inzichtelijk dat ons onderwijs niet vormt, maar vervormt omdat het uitgaat van verkeerde aannames. Vervolgens bespreken we met inzet van een panel de praktische toepasbaarheid van Bransens pleidooi voor ander onderwijs. De bijeenkomst vindt plaats op een schoollocatie: De Hofzaal van Warmonderhof in Dronten.
Verkeerde aannames
Naast zijn werk bij de Radboud Universiteit Nijmegen, is Bransen ook Academisch leider van het Radboud Teaching en Learning Centre. Sinds de publicatie in 2019 van zijn boek ‘Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs,’ bouwt en blogt hij verder op dit thema. Een verkeerde aanname die hij signaleert, is dat je eerst jarenlang moet leren voor je kunt meedoen aan het maatschappelijke leven. Een andere is dat kennisverwerving het beste in kleine brokjes gebeurt, waarbij je voortdurend toetst.
Educatieve oefenruimte
Bransen: “Er is een fundamentele mismatch tussen de bedoeling van toetsen en de bedoeling van onderwijs. Zelfs onderwijs dat expliciet voorbereidt op een kwalificatie, moet een oefenruimte bieden zodat ontwikkeling op gang kan komen. Bij zo’n oefenruimte hoort permanente aandacht en constructieve feedback: Voortdurende bijsturing en aanmoediging. De Oude Grieken hadden zo’n educatieve ruimte al, met tijd om te oefenen in een context waarin je niet afgerekend wordt op je inspanningen. Je bent immers nog aan het leren, aan het oefenen,” aldus Bransen.
Toetsen benadrukken het einde van leren
Volgens Bransen zijn we de betekenis van deze educatieve ruimte uit het oog verloren sinds we school als een ladder zijn gaan zien die in leerstofjaarklassen vol toetsen beklommen moet worden. “Dit leidt tot onderwijs dat voor niemand passend is,” zo geeft hij aan. “Toetsen benadrukt namelijk het einde van leren want slagen voor een toets betekent dat het leren voltooid is, dat de ontwikkeling mag stoppen. Dat is dodelijk voor het onderwijs. Het leidt tot een praktijk waarin nieuwsgierigheid en creativiteit geen kans krijgen, waarin diploma’s je gevoel van eigenwaarde kunnen maken of breken.”
Panelleden uit praktijkveld van het onderwijs
Hardop denkend, voorzien van plaatjes, zal Bransen als een kruising tussen schoolmeester, cabaretier en filosoof zijn pleidooi delen met het publiek. In het tweede deel van de avond bespreekt Bransen met een panel uit het praktijkveld van het onderwijs en het publiek hoe zijn pleidooi in de praktijk toepasbaar en praktisch bruikbaar is. De panelleden zijn Rieke van Bemmel, Jimke Nicolai en Caren Japenga. Van Bemmel ontwikkelt de curricula van alle 14 lerarenopleidingen, Nicolai coördineert en ontwikkelt Freitnet-/Jenaplan-/’Levend Leren’-onderwijs in Nederland en Japenga zet zich in voor maatwerk-onderwijs binnen een sociale context, als Rector op Gymnasium Celeanum in Zwolle en RvC-bestuurder bij het Almere College in Dronten.
De inloop van de Filosofisch Café-avond is vanaf 19.30 en om 20.00 uur gaan we van start in de Hofzaal, Wisentweg 12 in Dronten. Entree is € 7,50 p.p. inclusief koffie/thee bij aanvang, te voldoen bij binnenkomst. Scholieren en studenten betalen € 2,50. Pinbetaling is mogelijk. U kunt de avond bezoeken na aanmelding via info@filosofischcafedronten.nl